دیجیکالا در یک اقدام جالب از کاربران و برخی چهرههای مطرح رسانهای خواسته است تا پرسشهایشان را درباره خرید آنلاین در ایران مطرح کنند و این پرسشها، پاسخهای جالبی به همراه داشته است.
به گزارش ایدنا (رسانه تبلیغات ایران) در گزارشی که دیجیکالا به تازگی از عملکردش در سال 1402 منتشر کرده است، بخشی به نام «شما پرسیدید» وجود دارد. این بخش پرسشهای برخی چهرههای اثرگذار رسانهای و کاربران دیگر را درباره وضعیت خرید آنلاین سال 1402 در ایران و پاسخهای تیم دیجیکالا را ارائه کرده است.
برای خواندن متن کامل گزارش سال 1402 دیجیکالا میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید»
گزارش سال 1402 دیجیکالا منتشر شد/ سلام به حراجیها + گزارش کامل
پرسشهای تلخ و شیرین از دیجیکالا
در ادامه برخی از مهمترین پرسشهای مطرح شده از دیجیکالا را با هم مرور خواهیم کرد. برخی از این پرسشها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تصویری تلخ از وضعیت سفره مردم را ترسیم میکنند و برخی دیگر امیدبخش هستند و شیرین.
گزارش دیجیکالا: پرسش محمد قوچانی
رشد یا پسرفت اجرای مسئولیت اجتماعی نسبت به سالهای گذشته چقدر بوده است؟
ارزش نیکوکاری سال 1402، 2/8 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1401 حدود یک میلیارد تومان کاهش داشته است. اما این بیشتر به دلیل تمرکز دیجیکالا مهر بر اجرای پروژه «تا…کُد» بوده که در جریان آن 100 مهارت آموز از استانهای خراسان جنوبی، سیستانوبلوچستان و شهرستانهای کمبرخوردار استان تهران، برنامهنویسی آموختند تا وارد بازار کار شوند.
گزارش دیجیکالا: پرسش محمد مهاجری
در سال 1402 حجم خریدهای مشتریان دیجیکالا به لحاظ تعدادی و ارزش ریالی چه تغییراتی کرده است؟ این تغییرات در تهران و شهرستانها متفاوت است؟
در سال 1402 سبدهای خرید در تهران و شهرهای دیگر به لحاظ ارزش ریالی رشد داشت چون قیمت کالاها با توجه به تورم افزایش پیدا کرده بود اما حجم خرید اهالی شهرهایی غیر از تهران به لحاظ تعداد 4/8 درصد کاهش داشته است. در تهران شاهد رشد 3/48 درصدی حجم خرید مشتریان دیجیکالا، به لحاظ تعداد، بودیم.
گزارش دیجیکالا: پرسش امیر مستکین
دیجیکالا براساس آمار فروش کالاهایی چون کفش، لوازم آرایش، محصولات بهداشتی، گوشیهای پرچمدار، ساعت و وسایل سفر، میتواند بگوید کیفیت زندگی مردم ایران در حال افزایش است یا کاهش؟
تعداد کالاهای فروخته شده لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت و کفش در سال 1402 نسبت به سال 1401 در مجموع 320 هزار عدد کاهش داشته است اما در گروه ورزش و سفر و موبایل در مجموع 360 هزار کالا بیشتر از سال 1401 فروخته شده است.
گزارش دیجیکالا: پرسش مسعود یوسف نژاد
بعد از اتفاقهای امنیتی که برای اطلاعات کاربران در تپسی و اسنپ فود افتاد، دیجیکالا با توجه به حجم اطلاعاتی که از مردم در بانک اطلاعاتیاش دارد، چه تدبیر امنیتی اتخاذ کرده است؟
نگاه دیجیکالا به مقوله امنیت چند وجهی است که یکی از پایههای جدی آن کاهش و مدیریت ریسکهای امنیتی است (به صورت متوسط شاهد بیش از 3 هزار حمله امنیتی روزانه به دیجیکالا هستیم) که برای آن برنامههای مختلفی داریم. عقد قرارداد با شرکتهای ارائه خدمات باگبانتی معتبر، تقویت تیمی متخصص و منسجم، داشتن چرخه ایجاد محصول ایمن، استفاده از راهکارهای نوین امنیتی و موارد متنوع دیگر به ما کمک میکند تا به ایمنتر شدن دیجیکالا نزدیکتر شویم.
گزارش دیجیکالا: پرسش هوشنگ گلمکانی
دیجیکالا از چند نشریه فرهنگی حمایت کرده و این حمایت به چه شکل بوده است؟
در طرح کیوسک آنلاین دیجیکالا، 38 مجله حضور داشتند و این نشریهها از طریق دیجیکالا به دست مخاطبانشان در سراسر ایران رسید. این طرح همچنان ادامه دارد و دیجیکالا برای حمایت از این مجلات هزینه انبارش، پردازش و کمیسیون دریافت نمیکند.
گزارش دیجیکالا: پرسش اکبر هاشمی
با توجه به شرایط اقتصادی کشور سبد خرید مردم در دیجیکالا چقدر کاهش پیدا کرده است؟
به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها ارزش ریالی سبد خرید مشتریان دیجیکالا در سال 1402 بیشتر شده اما بررسی میزان خرید کالاهایی مانند نودل که یکی از کالاهای ارزان سوپرمارکتی است، نشان میدهد که در سال 1402 خرید نودل 50 درصد رشد داشته است. نودل جایگزین کالاهایی مانند برنج میشود و ارزش غذایی بسیار پایینی دارد. از سوی دیگر خرید برنج محلی در سال 1402 نسبت به سال 1401، 43 درصد کاهش داشته است.
گزارش دیجیکالا: پرسش سرگه باسقیان
سبد خرید کاربران دیجیکالا به سمت چه گروههای کالایی میرود؟ چه گروههای کالایی را بیشتر به صورت اینترنتی میخرند؟
سال 1402 محصولات گروههای کالایی لوازم آرایشی و بهداشتی شخصی، غذای خشک (مواد غذایی غیر یخچالی و بستهبندی)، لوازم خودرو، تجهیزات صنعتی و ابزار، کتاب، لوازم تحریر و هنر، لوازم جانبی کالای دیجیتال و لوازم خانگی غیربرقی بیش از سایر محصولات به صورت آنلاین و از طریق دیجیکالا خریده شدند.